Het merk, de locatie, de personele bemanning: het is allemaal van invloed op de prijs van autobrandstof.
Foto: Mark Ebbers
Het merk, de locatie, de personele bemanning: het is allemaal van invloed op de prijs van autobrandstof. Foto: Mark Ebbers

Brandende vragen over brandstof

Achterhoek Auto

REGIO - Is euro 95 overal hetzelfde? De prijzen in elk geval niet. Een paar vragen en een paar antwoorden rond autobrandstof.

Waaruit is de brandstofprijs opgebouwd?

De brandstofprijs is opgebouwd uit de onderdelen productie, marge, accijns en BTW. De productieprijs wordt bepaald door de inkoopprijs van olie plus de raffinagekosten van de brandstofproductie. Dit prijsonderdeel wisselt van dag tot dag, vanwege de olieprijs en raffinagecapaciteit. Accijns is een vast bedrag. De BTW ligt met 21 procent vast. Dan is er nog de marge, die is opgebouwd uit de onderdelen distributiekosten, marketingkosten, de marge van de oliemaatschappij en die van het tankstation.

Waar is brandstof het duurst?

Over het algemeen is de brandstofprijs langs autosnelwegen het hoogst. Daar wordt toch wel getankt en hebben de pomphouders weinig last van concurrentie in de buurt. Doorreizigers moeten vaak tanken en rijden meestal niet om op zoek naar een goedkoper tankstation, ze willen hun reis zo snel mogelijk vervolgen.

In dorpen en steden en langs kleinere wegen ligt dat anders: daar wil de exploitant vaak wel genoegen nemen met wat minder marge, om op die manier meer klanten te trekken.

Onbemande pompen hebben lagere personeelskosten dan bemande, zodat die onbemande vaak met een lagere prijs uit kunnen.

Dan zijn er de pompstations aan of nabij de grens. Die hebben het moeilijk, omdat de benzineprijzen in onze buurlanden Duitsland en België structureel lager liggen dan in Nederland. Ze móeten wel genoegen nemen met lagere marges, om te voorkomen dat grensstreekbewoners en -bezoekers voor hun brandstof naar het buitenland doorrijden; een probleem voor ook veel Achterhoekse tankstations nabij de Duitse grens.

Hoe zit het met ‘witte’ pompen?

Een merkloze of ‘witte’ pomp koopt de brandstof niet bij een enkele oliemaatschappij, maar daar waar het goedkoopst kan worden ingekocht. Die brandstof is echter afkomstig uit in principe dezelfde depots en moet aan gelijke Europese kwaliteitsnormen voldoen. Per regio kunnen er wel kleine verschillen bestaan, omdat de brandstof uit een depot in het oosten van ons land bijvoorbeeld uit een ander marktdeel afkomstig is dan die uit een depot in het westen. Verder voegt ieder merk zijn eigen additieven toe aan de brandstof, zodat de kwaliteit iets anders kan zijn.

Is alle brandstof (van een type) hetzelfde?

Elk merk gebruikt zijn eigen zogeheten toevoegingen. Dat betekent dat de ene benzine net iets zuiniger kan zijn dan de andere. Fabrikanten die ‘premium’ brandstoffen verkopen, claimen dat door toevoeging van bepaalde additieven je auto zuiniger rijdt, je motor schoner blijft en dat hij betere prestaties biedt. Hard bewijs hiervoor is echter nooit geleverd.

Bij een beperkt aantal auto’s geeft de fabrikant aan dat benzine met een octaangetal van 98 getankt moet worden. In dat geval is zo’n ‘premium’ brandstof wel aan te bevelen.

Bron: ANWB

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant