De N18 sinds 2018, hier bij Groenlo. Foto: Mark Ebbers
De N18 sinds 2018, hier bij Groenlo. Foto: Mark Ebbers

De Twenteroute is vooral Achterhoeks

Achterhoek Auto

ACHTERHOEK - De N18, de weg van Varsseveld naar Enschede door de Achterhoek: het is niet alleen een belangrijke verbinding en primaire ontsluitingsweg voor de Achterhoek, maar ook een veelbesproken onderwerp in de Achterhoekse politiek. Verder upgraden? De maximumsnelheid verhogen? Het aantal rijstroken verdubbelen? De Twenteroute, zoals de officieuze benaming luidt, hield en houdt de gemoederen bezig.

Door Mark Ebbers

De A18/N18 is eigenlijk het oostelijke deel van de Rijksweg 15, nummer 15 loopt van de Maasvlakte bij Rotterdam naar Enschede, het stuk van Zevenaar tot Enschede heeft nummer 18. Ook dit oostelijke gedeelte was oorspronkelijk genummerd als A15/N15, maar omdat er geen verbinding is met de huidige A15 vanaf knooppunt Oud-Dijk bij Didam/Zevenaar in westelijke richting, is het stuk in 1986 omgenummerd. Het stuk Zevenaar-Varsseveld is sindsdien de autosnelweg A18, van Varsseveld naar Enschede is het de N18. De naam Twenteroute wordt in de volksmond gebruikt voor het hele stuk Zevenaar-Enschede, maar vooral voor de niet-autosnelweg van Varsseveld naar Enschede.

Nieuwe N18
In 2010 werd besloten dat een nieuwe regionale stroomweg (een weg bestemd om veel verkeer te verwerken en door te laten stromen met zo min mogelijk oponthoud) zou worden aangelegd ter vervanging van de oude N18. Die oude weg liep door Groenlo, Eibergen, Haaksbergen en Usselo, met name Eibergen werd echt doorsneden door de weg. De nieuwe weg werd om de genoemde kernen heen gelegd. Op 2 mei 2018 werd de nieuwe N18 geopend voor het verkeer.

Van Groenlo tot Enschede is de N18 sinds die oplevering in 2018 een regionale stroomweg met een maximumsnelheid van 100 km/u. Van Groenlo tot Haaksbergen heeft de weg 2x1 rijstrook, vanaf Haaksbergen 2x2 stroken. Vanaf afrit Enschede-West van de A35 valt de N18 samen met de Westerval richting Enschede-centrum. De rijksweg eindigt ter hoogte van het viaduct over de Afinkstraat in Enschede.

De oude N18
Tussen Varsseveld en Groenlo is de weg nog altijd uitgevoerd als gebiedsontsluitingsweg met 1x2 rijstroken, een snelheidslimiet van 80 km/u en gelijkvloerse kruisingen met verkeerslichten. Langs Varsseveld liggen op een klein stuk 2x2 rijstroken en bij Lichtenvoorde zijn enkele korte 2x2 rijstroken bij kruispunten.

Op dit moment is de N18 bij Lichtenvoorde afgesloten vanwege werkzaamheden rond de afslag naar Zieuwent en Lichtenvoorde. Het zullen zeker niet de laatste werkzaamheden aan die weg zijn en ook de discussie of de ‘ouderwetse’ N18 van Groenlo naar Varsseveld wel of niet moet worden omgebouwd tot een autoweg, zoals het traject van Groenlo naar Enschede, zal nog wel enkele jaren aanhouden.
Niet dat de discussie over de nieuwe N18 tussen Groenlo en Enschede verstomd is: met name over de vraag of het stuk tussen Groenlo en Haaksbergen niet 2x2 rijstroken moet worden, net zoals het stuk van Haaksbergen naar Enschede. De N18 mag dan genoemd zijn naar het Twentse land, de Twenteroute houdt vooral de Achterhoekers bezig.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant