Winterse kou vergt meer brandstof, ook op de weg. Foto: Mark Ebbers
Winterse kou vergt meer brandstof, ook op de weg. Foto: Mark Ebbers

Beheers je winterse brandstofverbruik

Achterhoek Auto

Bij kou gebruikt een auto meer brandstof dan bij warmte. Dat heeft verschillende oorzaken, en door daarnaar te kijken kom je al snel tot wat makkelijke toepasbare tips om het brandstofverbruik in winterse tijden te temperen.

Optimaliseer je bandenspanning

Een optimale bandenspanning zorgt voor meer grip op de weg, verhoogt dus de veiligheid, maar vermindert ook het brandstofverbruik. Met name bij een te lage bandenspanning verbruikt een auto onnodig veel brandstof. Controleer die spanning dus regelmatig en pas het zo nodig aan, dat kan bij vrijwel elk tankstation in het land.

Gebruik ‘wintermotorolie’

Motorolie wordt dikker als het koud is, de motor moet dan harder werken om de olie rond te pompen. Gebruik daarom in het koude seizoen motorolie die speciaal geschikt is voor de wintertijd en voor lagere minimumtemperaturen.

Matig je toerental

Door te letten op het toerental, kun je het brandstofverbruik gunstig beïnvloeden. Bij een lager toerental verbruikt een auto minder dan bij een hoger toerental. Schakel dus tijdig op, dat kan vanaf ongeveer 2000 toeren per minuut.

Rijd met een constante snelheid

Rijd als het kan met een constante snelheid. Zo voorkom je extra brandstofverbruik door afremmen en optrekken. Over het algemeen is een auto het zuinigst bij een snelheid van rond de 90 km/u. Als je harder rijdt, neemt het verbruik snel toe, qua percentage meestal meer dan je snelheid: 30% harder rijden (van 90 naar 120 km/u bijvoorbeeld) verbruikt al gauw 40% meer brandstof.

Terug van wintersport, dakkoffer eraf

Een dakkoffer/dakdrager voor wintersportspullen zorgt voor meer luchtweerstand en daarmee voor een hoger brandstofverbruik. Haal deze dus na thuiskomst van je skivakantie van je auto.

Beheers je stroomgebruik

De verwarming van een auto gebruikt meestal de restwarmte van de motor. Maar bijvoorbeeld achterruitverwarming en eventuele stoelverwarming worden elektrisch verwarmd. Die stroom wordt opgewekt door de dynamo en dat verhoogt het brandstofverbruik. Gebruik je achterruitverwarming dus niet langer dan nodig is.