Ben en Antoinet Masselink bij de feestelijk versierde toegang tot hun appartement. Foto Jan Hendriksen

Ben en Antoinet Masselink bij de feestelijk versierde toegang tot hun appartement. Foto Jan Hendriksen

Ben en Antoinet Masselink 65 jaar jaar getrouwd

Algemeen Ruurlo Steenderen

RUURLO-STEENDEREN - Ben Masselink en Antoinet Masselink-Peters die begin dit jaar vanuit Steenderen naar Ruurlo verhuisden waren maandag 16 september maar liefst 65 jaar getrouwd. En dat werd in hun nieuwe woonomgeving feestelijk gevierd met de medebewoners en het personeel van zorgcentrum De Garven waar het briljanten echtpaar met hun intensieve zorgvraag uitermate prettig woont. Speciaal voor deze feestelijke gelegenheid was de gezamenlijke woonkamer versierd en ook de deur naar hun kamer was voorzien van een prachtige versierde boog. En natuurlijk kon iedereen genieten van een traktatie van het tweetal.

Door Jan Hendriksen

“Wij wonen in een van de drie huisjes van De Garven met de naam ‘Dörsmolle’. En dat is heel toepasselijk: laat ik nou vroeger bij mijn broers hebben gewerkt waar we ook veel de boer op gingen om graan te dorsen. Dat was voordat we trouwden en in Steenderen een eigen agrarisch bedrijf begonnen”, vertelt Ben in hun gezellig ingerichte woonkamer.
Ben (89) is geboren in de Steenderense buurtschap De Covik. Antoinets (89) geboortewieg stond in de Brummense buurtschap ‘t Broek. Ze trouwden op 12 september 1959 voor de wet. “Maar we vieren onze trouwdag altijd op 16 september. Want toen zijn we in Brummen in de kerk getrouwd en hebben we ons huwelijksfeest groots gevierd bij De Vrolijke Frans in ‘t Broek”, aldus Antoinet.

Bond
Ze zijn beiden afkomstig van een boerderij en waren in hun jeugdjaren lid van respectievelijk de Boerenbond en Boerinnenbond. Ben en Antoinet ontmoetten elkaar op een feestdag van de beide bonden in Keijenborg. “We hadden toen niet meteen verkering”, lacht Ben. Hij zocht Antoinet namelijk pas later op. “Na een gezamenlijke fietstocht op Hemelvaartsdag zagen we elkaar vaker. Ik moest dan met het pontje van Bronkhorst naar Brummen over en in het donker in een eigen bootje terug.”
Antoinet werkte en woonde voordat ze met Ben trouwde bij een oom en tante op de boerderij in Harfsen. Ben hielp na de lagere school zijn vader op de boerderij. “Mijn drie oudste broers, we waren met zeven jongens en een meisje, moesten in dienst, ik daarom niet meer”, zo herinnert Ben zich nog goed. Na drie jaar als boerenknecht te hebben gewerkt bij Herfkens in Baak ging Ben bij zijn broers in het loonwerk.

Eigen boerderij
Toen Ben en Antoinet in 1959 trouwden kochten ze een oude boerderij aan de Dokter Alfons Ariensstraat en begonnen ze met zes melkkoeien, wat jongvee en een varken, honderd legkippen en wat bouwland. Geleidelijk specialiseerde het bedrijf zich en groeide het uit naar tweehonderd fokzeugen met de nodige akkerbouw. In 1995 verkochten ze hun bedrijf. Ben: “We gingen toen wonen aan de overkant van de weg in een boerderijtje dat we helemaal hebben verbouwd, grotendeels zelf, en waar we 22 jaar hebben gewoond. Toen zijn we naar het dorp verhuisd waar we in het voormalige politiebureau hebben gewoond. Daarna hebben we een aantal jaren in De Bongerd gewoond en nu dus sinds begin dit jaar in Ruurlo.”

Verenigingsleven
Tijdens hun werkzame leven waren Ben en Antoinet actief in het verenigingsleven. Zo had Ben zitting in het bestuur van de katholieke ABTB, het kringbestuur van de coöperatie De Graafschap en van de bedrijfsverzorgingsdienst. Antoinet was jaren lid van het katholieke kerkkoor van de Sint Willibrordkerk in Steenderen en maakte de kerk schoon. Ben had negen jaar zitting in het kerkbestuur en was 25 jaar actief als vrijwilliger op het kerkhof van de kerk.

Activiteiten
Nu hij in Ruurlo woont trekt Ben er regelmatig met zijn scootmobiel op uit om het dorp te verkennen. En samen nemen Antoinet en Ben deel aan de diverse activiteiten die bij De Garven en in de ontmoetingsruimte van de naastgelegen De Schoven op het Bundelingpark worden georganiseerd.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant