Bezoekers met de VR-bril op kijken hun ogen uit. Foto: Henri Walterbos

Bezoekers met de VR-bril op kijken hun ogen uit. Foto: Henri Walterbos

VR-beleving GOLS Station brengt bezoeker terug naar midden jaren ‘30 in Groenlo

Cultuur Groenlo

GROENLO - Het GOLS station heeft voor de liefhebber en geïnteresseerde bezoekers een bijzonder verhaal te vertellen. Een prachtig voormalig stationsgebouw, een gebied met een verhaal met veel industrie ooit, waaronder de steenfabriek, het slachthuis en de meelfabriek. Maar ook originele historische wagons met een verhaal, soms beladen, waaronder een wagon dat men kreeg van het voormalig Kamp Westerbork. Daarnaast een wagon die men gaat restaureren naar een originele wagon die ooit dienst deed voor de Grolsch Bierbrouwerij. “Grolsch bracht de goederen met paard en wagen vanaf de brouwerij hier naar toe want ze hadden zelf geen aftakking van het spoor. Van hieruit ging het verder,” vertelt Ronald Wopereis van de Stichting GOLS Station Groenlo.

Door Henri Walterbos

VR-beleving
Het museum wil echter meer dan vorenstaande. Nieuw is een complete VR-beleving van het gebied, midden jaren 30. Afgelopen zaterdag kregen de eerste bezoekers een 14 seconden durend voorproefje te zien op de speciale VR-bril. “Het is nog steeds een tussenfase. Financiering voor een complete VR is nog niet rond. Een deel van de financiering was rond zodat we vast aan de slag konden en we al iets kunnen laten zien van wat de uiteindelijke VR-beleving moet worden van zo’n 7 minuten. Het is een soort van teaser waarin je, als je de speciale VR-bril opzet, je in stilstand al een beetje rond kunt kijken op het perron zoals het er midden jaren ‘30 uitzag. De omgeving rijdend beleven is de volgende fase. Het eindresultaat kunnen we helaas nog niet laten zien, maar dan hebben de mensen wel alvast een idee van hoe het gaat worden.”

Impact
“Wij willen de impact vertellen van wat het spoor heeft gebracht in de ontwikkeling van dit gebied. Dat willen we doen middels deze VR-beleving. Een ritje van A naar B, zo’n 200 meter spoor, dat is niet interessant genoeg, dus moet je meer bieden, vinden wij. Wij hebben bedacht dat je een fysiek kort ritje gaat maken, waarna je bij het station als eindpunt aankomt en je virtueel de reis voortzet. Wij denken dat dat een hele leuke beleving is. En daarmee dan het verhaal vertellen van dit gebied, midden jaren ‘30. Dat was de glorietijd van het spoor hier, met het spoor in de maximale omvang, met tal van zijsporen. Het was zowel goederen- als personen vervoer. Het is langzaam ontwikkeld en langzaam ook weer afgebroken. Het personenvervoer nam af doordat er bussen kwamen, er meer manieren van goedkoop en sneller transport kwamen. Ons woonhuis hier heeft tot 1937 dienst gedaan als stationsgebouw. Het heeft daarna lang dienst gedaan als gebouw van het Ministerie van Landbouw, gehuurd van de NS.”

Geld nodig
Om de VR-plannen te verwezenlijken is er nog veel werk aan de winkel voor de stichting. “De financiering voor de 3D-animaties is rond. Alleen voor de stemmen en de sound-effects zijn we nog op zoek naar financiering. Er zat al heel veel werk in de huidige 14 seconden die we de mensen laten zien tijdens onze open dagen. We zijn erg druk bezig met het werven van fondsen, krijgen hulp van stichtingen die hier al ervaring mee hebben. We zetten lijntjes uit om met de juiste mensen in gesprek te komen om aan geld te komen. Ons streven is om het volgend jaar rond deze tijd klaar te hebben.”

‘Voor de
stemmen
en de soundeffects zijn
we nog op
zoek naar
financiering’


Lovende reacties
De reacties van mensen op de teaser zijn al lovend. “We hebben vandaag ondanks de hitte toch al wel redelijk wat belangstelling gehad. Mensen zijn geïnteresseerd in het verhaal, vinden het leuk om het verhaal al zittend in een oude door ons authentiek gerestaureerde wagon/schaftkeet aan te horen en dan ook nog de VR-bril op kunnen zetten en ondanks de korte VR-beleving van 14 seconden al een goed beeld hebben van hoe het er hier een eeuw geleden aan toe ging. Als je de bril beweegt, naar links of naar rechts, dan zie je hoe het perron er toen uitzag. Daar hebben we heel veel werk ingestoken.”

Tijdens de open dagen op de zaterdagen 11 en 25 juli, 8 en 22 augustus, 12 september, 3 en 17 oktober, van 10.00-16.00 uur (entree gratis) kan ook de VR-beleving genoten worden.


Facebook: GOLS Station

Afbeelding
Bezoekers luisteren naar bestuurslid Joris Schuurmans die vertelt over de stichting en de VR-beleving.
Afbeelding

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant