Instructrice Monique Degen geeft uitleg over de stabiele zijligging. Foto: Mariëlle Frielinck

Instructrice Monique Degen geeft uitleg over de stabiele zijligging. Foto: Mariëlle Frielinck

Rotary Barchem investeert in reanimatie-onderwijs

Onderwijs

LOCHEM - Leerlingen van het Staring College in Lochem krijgen les in reanimeren, mede dankzij giften van de Rotary Barchem. Dat gebeurde in de activiteitenweek van 13 tot en met 17 februari. De scholieren leren de basisbeginselen van levensreddende handelingen, zoals hartmassage, mond-op-mondbeademing, de werking van een AED en contact opnemen met 112. 

Door Mariëlle Frielinck

Hans de Jong is (oud-)biologiedocent en samen met Marjan Heemels (teamleider Staring College) heeft hij dit project vormgegeven. “We zijn in 2014/2015 gestart. Er kwam vanuit de vakgroep biologie een aanbieding om docenten op te leiden tot reanimatie-instructeur. Een aantal jaren hebben we op verschillende manieren gekeken hoe we dit het beste konden aanpakken.”

Bijdrage van Rotary Barchem
“En toen kwam een paar jaar geleden het aanbod van de Rotary Barchem. Zij wilden het eens met ons hebben over reanimatieonderwijs, omdat ze dat een enorme toegevoegde waarde vonden op een middelbare school. Zij wilden een financiële bijdrage doen om dit op te starten. De Rotaryclub wist niet dat wij al een tijd bezig waren met dit project, maar hun jaarlijkse bijdrage was en is natuurlijk van harte welkom.” Met dit geld heeft het Staring het reanimatieonderwijs verder kunnen uitbreiden. Ze hebben meer onderwijzend personeel opgeleid tot instructeur en veel materiaal aangeschaft. De school heeft eigen reanimatiepoppen, AED-apparaten en allerlei andere zaken die nodig zijn bij het geven van goede lessen.

Voor alle leerlingen
Leerlingen van 3 mavo, 4 havo en 4 vwo krijgen een basiscursus en een jaar later gevolgd door een opfriscursus. De jongeren leren dus werken met een AED, compressie en beademing en dat alles volgens de normen van de Nederlandse Reanimatieraad. Het is dezelfde cursus die volwassenen krijgen, dus geen aanpassingen omdat ze nog jong zijn. Ook op de Staring-vestiging in Borculo is dit jaar voor het eerst de cursus gegeven aan wat jongere leerlingen van leerjaar 2, om te kijken hoe dat zou uitpakken. Hans de Jong en Marjan Heemels merkten dat de aanpak daar wel wat aangepast moet worden. “Voor de wat oudere leerlingen kunnen we presentatiemateriaal gebruiken dat ook voor volwassenen wordt gebruikt. Maar voor de jongere leerling moet de lesstof wat meer spelenderwijs gebracht worden.”

Structureel reanimatie onderwijs
Heemels: “Het is zeker de bedoeling om het reanimatieonderwijs de komende jaren voort te zetten, want dankzij de donaties is een hele goede basis gelegd. En wij vinden het als school ook heel belangrijk. Zie het als iets in het kader van burgerschap; iets wat je doet voor je omgeving. Dat geven wij de leerlingen ook mee. Het is natuurlijk de vraag wat ze er uiteindelijk mee doen, maar ze zijn er wel mee in aanraking geweest. Als ze iemand zien liggen, realiseren ze zich wat er aan de hand kan zijn en hebben een eerste drempel van: ‘ga ik überhaupt wat doen’ al een beetje overwonnen.”

Nuttige kennis
Mathijs Denekamp en Steijn van Veenhuizen hebben de basiscursus afgerond. Mathijs: “Ik vond het heel interessant. Misschien kan het ooit wel eens levensreddend zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe ik in het echt reageer, maar ik weet nu wel wat ik moet doen. Steijn: “Ik werk in een supermarkt en als zich daar zo’n situatie voordoet, kan ik wat doen. Het is gewoon heel nuttig en fijn dat wij deze kennis nu hebben.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant