Leerlingen Openbare basisschool G.A. van der Lugt uit Gelselaar winnen een mooie schoolreis met E-waste race. Foto: PR
Leerlingen Openbare basisschool G.A. van der Lugt uit Gelselaar winnen een mooie schoolreis met E-waste race. Foto: PR

Openbare basisschool G.A. van der Lugt uit Gelselaar winnaar E-waste race

Onderwijs

GELSELAAR - Twentse en Achterhoekse scholen zamelden samen maar liefst 51.364 batterijen en 3.964 apparaten in tijdens E-waste races, die de voorbije weken plaatshadden.  Basisscholen G.A. van der Lugt uit Gelselaar won de race in zijn groep en in de andere groep scholen was het de Nutsschool uit Oldenzaal dat de E-waste races 2026 op zijn naam schreef.

De E-waste Races 2026 in Twente en de Achterhoek zijn afgerond. Leerlingen van achttien basisscholen uit tien gemeenten gingen de afgelopen weken de strijd aan met elektronisch afval. Samen met buurtbewoners zamelden zij maar liefst 51.364 batterijen en 3.964 oude elektrische apparaten in. De scholen deden mee aan twee verschillende races. In beide races kwam één winnaar uit de bus. Openbare basisschool G.A. van der Lugt uit Gelselaar en de Nutsschool uit Oldenzaal verzamelden de meeste punten en winnen hun E-waste Race. Zij gaan op een mooie schoolreis. De plekken 2 gaan naar de Martinusschool uit Losser en RK Mariaschool uit Wierden. Tot slot worden de plekken 3 bezet door de Imenhof uit Losser en basisschool St. Stephanus uit Zenderen. Ook zij winnen allemaal een leuke prijs.

De E-waste Races startten met interactieve gastlessen. Hierin leerden leerlingen meer over grondstoffen, hergebruik en recycling. Daarna gingen zij vier weken lang actief aan de slag. Zij zamelden apparaten in, lieten spullen repareren en voerden actie in hun buurt. Zo leverden zij direct een bijdrage aan een circulair Nederland. 

Buurtbewoners konden eenvoudig meedoen door oude of kapotte apparaten aan te melden. Leerlingen haalden deze gratis aan huis op. Van tosti-ijzer tot dvd-speler en van haardroger tot keyboard: veel apparaten kregen zo een tweede leven of werden gerecycled. 

Waardevolle grondstoffen
In Nederland blijft ongeveer de helft van het elektronisch afval liggen in huis of verdwijnt bij het restafval. Dat is zonde, want in deze apparaten zitten waardevolle grondstoffen. Dankzij de inzet van de leerlingen en bewoners worden deze materialen opnieuw gebruikt. 
Alle ingezamelde apparaten gaan naar erkende verwerkers. Hier worden ze hergebruikt of gerecycled. Zo dragen de E-waste Races bij aan een duurzame kringloop van grondstoffen.De volgende basisscholen deden mee aan de E-waste Races:

E-waste race 1
E-waste race 2
Vrijeschool de Noorderkroon uit Enschede
Nutsschool uit Oldenzaal
De Imenhof uit Losser
Basisschool De Talenter uit Enter
IKC Hart van Slangenbeek uit Hengelo
IKC De Bleek uit Hengelo
De Boomhut uit Goor
RK Mariaschool uit Wierden
IKC het Sterrenpalet uit Eibergen
Basisschool St. Stephanus uit Zenderen
Basisschool Elserike uit Markelo
De Bongerd uit Oldenzaal
Basisschool Honesch uit Haaksbergen
Wilbertschool uit Hengelo
Openbare Basisschool G.A. van der Lugt uit Gelselaar
Christelijke Basisschool de Tweeklank uit Aadorp
Martinusschool uit Losser
 
OBS De Zuidsprong uit Enschede
 

 De E-waste Races zijn een initiatief van Twente Milieu en Wecycle. Samen zorgen zij ervoor dat ingezamelde e-waste goed wordt verwerkt. Wie nog oude apparaten thuis heeft kan deze inleveren bij een Wecycle-inleverpunt, het afvalbrengpunt/Milieupark of bij aankoop van een nieuw apparaat in de winkel. Kijk voor een inleverpunt op inleverpunten.stichting-open.org. 

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant