
Baukje Dijkstra. Foto: PR gemeente Winterswijk
Kennismaking met de nieuwe burgemeester Baukje Dijkstra
PolitiekWINTERSWIJK - Bij de eertse kennismaking is al snel duidelijk dat Baukje Dijkstra de gemakkelijk benaderbare burgermoeder is, waarnaar Winterswijk op zoek was. Na vijf minuten stelt ze al voor om elkaar te tutoyeren.
Door Clemens Bielen
Opgegroeid in Kollumerzwaag (Kollumersweach) , een klein dorp in de ‘Friese wouden’, een gebied met een coulisselandschap enigszins vergelijkbaar met dat van Winterswijk, geniet ze van een fijne jeugd. Buiten spelen, hutten bouwen, genieten van de natuur, helpen bij het dorpsfeest met het versieren van de wagens. In een gesprek met Baukje Dijkstra kun je al direct het vooroordeel van een stugge Fries laten varen.
Voor het volgen van de middelbare school moest ze naar het verderop gelegen dorp Buitenpost. Later zouden er nog vele ‘buitenposten’ volgen in haar loopbaan als diplomaat. Dijkstra: “Een fantastische school met goede leraren. Als kind had ik al de droom om de wereld te ontdekken en ik wilde altijd al studeren.
Ze haalde haar bachelor ‘Chinees’ maar stapte over naar het (tweede jaar) Arabisch. “Met een studiegenoot was ik naar Egypte geweest en toen ik terugkwam vond ik het Chinees opeens zo saai met heel veel stampwerk. Ik sprak met de reisleidster van de reis naar Egypte (een antropologe) en die zei tegen me: Baukje, jij paste daar, je had iets met die mensen een soort chemie en dat realiseerde ik me toen ook en ik switchte direct naar het Arabisch. Dat was aanpoten, want ik had achterstand, maar dat aanpoten is geloof ik wel een karakteristiek die bij mij past.”
Talenknobbel
Frans is haar lievelingstaal, maar hoe is het dan met haar Duits gesteld? Met zo’n gevoel voor talen zal dat wel meevallen, maar net als haar voorganger burgemeester Bengevoord vindt ze het belangrijk genoeg om het nog eens extra bij te spijkeren in een snelcursus. Maar ze gaat nog een stapje verder: “Ik wil ook het Achterhoeks dialect leren om dicht bij de mensen te kunnen staan. De burgemeester van Aalten heeft me al een boekje geleend.”
“Ik vind het belangrijk dat je een burgemeester kiest die past bij de aard van de gemeente. Als telg uit een ondernemersfamilie met ambitie, voel ik me bij Winterswijk passen. Daarnaast vind ik het sociale aspect erg belangrijk en dat tref ik hier ook aan.”
Loopbaan in de diplomatie
Baukje Dijkstra werkte bij het ministerie van Buitenlandse Zaken als diplomaat ter ondersteuning van de ambassadeur in Pakistan, Zuid-Afrika en Egypte. “Het voordeel voor een arabist in Pakistan is, dat je de cultuur heel goed kent. De Islamitische cultuur en de omgangsvormen. Je investeert in de relatie voordat je over zaken begint. Het is voor mij een tweede natuur geworden. Dat je anders in het leven kunt staan en andere perspectieven meeneemt.” Terug in Nederland hield ze zich vanuit Den Haag bezig met de transitie van het democratiseringsproces en het ondersteunen daarvan na de ‘Arabische Lente’ in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. “Helemaal gelukt is dat proces niet, maar er is wel meer bewustzijn gecreëerd.”
En dan ineens een burgemeestersfunctie. Is dat geen stap terug? Bijna verontwaardigd: “Een stapje terug? Nee, dat vind ik niet. Ik vind dat ik met een knal weggegaan ben bij Buitenlandse Zaken. Die knal moet ze even uitleggen: “Ik ben een ontzettend mooie nieuwe uitdaging aangegaan, waar ik een heel groot deel van mijn ervaring en passie in kwijt kan. Het burgemeesterschap is een heel mooi ambt, dicht bij de mensen, je kunt nog iets voor ze betekenen. Het ambt heeft veel meer verschillende kanten dan een functie bij Buitenlandse Zaken. Met mijn gezin (man en dochter van 20) hebben we hier al gelogeerd om vast wat op te snuiven. Veel ingelezen, een abonnement op een regionale krant genomen om te kijken wat hier speelt. Al kennisgemaakt met de naburige burgemeesters Stapelkamp en Gea Hofstede.”
Wat is nou uw invloed op het beleid?
Ik zit hier niet met een politieke kleur en ik ben geen zwartwitdenker. Een burgemeester heeft een ondersteunende, faciliterende rol in de organisatie. Ik probeer mijn netwerk te gebruiken om kennis en ervaring binnen te brengen en te verbinden, en zo bij te dragen aan de ontwikkeling van Winterswijk.
Fierljeppen
En in je vrije tijd? “Tuinieren is een hobby van mij, heerlijk ontspannen. Lekker fietsen en wandelen.”
Op de vraag bij welke sportvereniging we haar kunnen bijschrijven moet ze het antwoord schuldig blijven. Misschien ‘fierljeppen’ zegt ze lachend (met een polsstok over een sloot springen). “We gaan het zien, want op 5 mei moet ik ringsteken, heb ik me laten vertellen.”
Op 16 april wordt de nieuwe burgemeester geïnstalleerd, daarna volgt een uitgebreid kennismakingsprogramma.










