Het bestuur van BC Longa, voor de deuren van Pillen 't Zwaantje, bij een eerdere BC Longa aangelegenheid. Eigen foto

Het bestuur van BC Longa, voor de deuren van Pillen 't Zwaantje, bij een eerdere BC Longa aangelegenheid. Eigen foto

‘Wij vinden het vooral belangrijk dat het geld Longa-breed wordt ingezet’

Sport Lichtenvoorde

LICHTENVOORDE - Het nuttige met het aangename verenigen. Gezelligheid in combinatie met netwerken, contacten leggen, ervaringen uitwisselen, samenwerkingen bedenken. Vele amateurclubs hebben, in navolging van hun grote broers uit de professionele sport, hun eigen businessclub. Bij eenieder zijn ze niet meer weg te denken. Vanwege de sterke binding met de club en niet in de laatste plaats vanwege het genereren van inkomsten voor de club die hen zo na aan het hart ligt. Eén van de eerste businessclubs in het amateurvoetbal in de Achterhoek was die van Longa ‘30.

Door Henri Walterbos

Goed voorbeeld deed goed volgen in de regio. Businessclub Longa ‘30 (BC Longa) zette de toon, met vooral haar invulling en benadering van een lidmaatschap van hun BC. Ook de mannen van het eerste uur van BC Longa ‘30 volgden echter een voorbeeld, vertelt voorzitter Eef Steentjes. “We zijn in 2009 ontstaan. Daarvoor was er enkel nog traditionele sponsoring in de vorm van reclameborden en shirtsponsoring bijvoorbeeld. Dat liep allemaal via de vereniging. Er was een keer een door Longa georganiseerde informatiebijeenkomst van Lichtenvoordse ondernemers bij Pillen ’t Zwaantje, waar Jan van Halst te gast was, en oud-Longa 1 speler Bonnie Wopereis die bij de businessclub van DVS ‘33 in Ermelo aangesloten was. Hij was er al een beetje mee bekend hoe je zoiets op moest zetten. Die avond is er gepolst of er interesse zou bestaan voor het oprichten van een businessclub. Een paar mensen hebben toen de handschoen opgepakt en binnen een half jaar werd BC Longa opgericht, in een aparte stichting. Sindsdien loopt de sponsoring van Longa via die stichting. Slechts een paar zaken lopen nog via de vereniging, waaronder de shirtsponsoring voor de jeugd en de wedstrijdballen van het eerste elftal. Iedereen die sponsor wil worden bij Longa komt via de businessclub binnen.”

“Het hoofddoel was om meer sponsorgelden binnen te halen voor Longa, maar ook om een leuke BC te hebben om gezellige bijeenkomsten mee te organiseren waardoor het vanzelf een grotere aantrekkingskracht zou krijgen en het alleen maar zou groeien. Dat zien we ook daadwerkelijk gebeuren, zodat de afdracht naar Longa ook groter wordt. Ten opzichte van wat we in 2009 af konden dragen is dat inmiddels bijna verviervoudigd.”

Longa-breed
Longa heeft zelf de vrije hand over de besteding van het geld. “Het gaat in de algehele begroting op. We vinden soms wel ergens iets van, maar wij vinden het vooral belangrijk dat het geld Longa-breed wordt ingezet en niet alleen naar Longa 1 gaat. Er wordt met name in de jeugdafdeling geïnvesteerd. In extra uren voor trainers bijvoorbeeld. Dat is om Longa op deze manier in de breedte beter te maken en uiteindelijk ook weer Longa 1.”

“Onze voorgangers hebben een hele goede basis gelegd,” vindt Igor Krabben, samen met Etienne deel uitmakend van de Activiteitencommissie. “Hun streven was ‘als wij ondernemers naar ons toetrekken, dat er dan ook significant budget is om leuke activiteiten te organiseren’. Je kunt 350 euro vragen en één keer per jaar een glas bier drinken met elkaar, maar je kunt ook hoger inzetten en je bindt daar een viertal vaste activiteiten aan. Dat vind ik nog steeds een uitermate goede zet. Je hebt dan wel wat te bieden. Daardoor zien onze leden elkaar regelmatig, hebben we verschillende thema’s. De ene keer een bezoek aan een wedstrijd, de andere keer een bezoek aan een bedrijf van een van de leden met een interessante gastspreker, waar je weer wat van opsteekt.” “Het is netwerken op een informele manier. We hanteren een zeer laagdrempelige toegankelijke methodiek van netwerken. En gezellig. Je ziet en spreekt veel mensen,” vult Etienne aan. BC Longa telt 206 leden. “Geografisch gezien zijn de leden afkomstig van Doetinchem tot Eibergen en van Winterswijk tot Ruurlo,” weet Igor. Ook uit het ‘rivaliserende’ Groenlo een twintigtal ondernemers. “Met ons prachtige tripje onlangs naar Edinburgh kon ik er echter geen één betrappen op het meezingen van ‘witte broek oranje trui, dat zijn de Longa lui,” lacht Etienne. “Dat tripje was één van de hoogtepunten, met zo’n 150 leden. “Het was prachtig om te zien dat mensen zich steeds maar husselden. Iedereen kletst met iedereen.”

Derby’s
Ook de derby’s met Grol en RKZVC leverden historische bijeenkomsten op, met als leuke bijkomstigheid dat leden die aan de ene club verbonden waren zich ook dikwijls aanmeldden bij de rivaal. “Met Grol was de eerste, bij Pillen ’t Zwaantje en in sporthal Den Elshof. Dat waren hele mooie bijeenkomsten. Die wedstrijden natuurlijk ook. Het is leuk dat je als kleine ondernemer ook in gesprek komt met managers en ondernemers van hele grote bedrijven. Die mix is een uitermate grote kracht. Je komt met iedereen in gesprek.”

Pillen
Op 1 december staat een bijzondere ledenavond gepland bij Pillen ’t Zwaantje. “Pillen sluit met ingang van 1 januari haar deuren. Onze eerste bijeenkomst was daar en dit is een mooie gelegenheid er nog een keer naar toe te gaan,” vertelt Eef. Op de uitnodiging staat ‘Met een lach en een traantje nog één keer bij ’t Zwaantje.’ “Het wordt een gezellige avond aan lange tafels met hardlopende obers. Een leuke lachavond met veel humor. Iedereen heeft wel een historie met ’t Zwaantje, rouw, trouw, noem maar op.” Ook naar de toekomst wordt gekeken. “We hopen op continuïteit, een beheerste groei en dat we nog meer geld voor Longa binnen kunnen halen,” sluit Eef af. 


www.bclonga30.nl 

Leden van de BC met elkaar op de tribune voorafgaand aan de wedstrijd tegen RKZVC. Eigen foto

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant