Deze grote groep Hurricane-supporters maakt in 1995 het dubbele EK-succes in het Zweedse Hörby van nabij mee. Foto: Dick Meijer

Deze grote groep Hurricane-supporters maakt in 1995 het dubbele EK-succes in het Zweedse Hörby van nabij mee. Foto: Dick Meijer

Team Hurricane kan al vier decennia rekenen op onvoorwaardelijke steun van supportersclub

Sport Laren Lochem

LAREN/LOCHEM – Het verbod van de Nederlandse Truck en Tractor Pulling Organisatie om met de Hurricane-promotiestand nog langer bij wedstrijden te staan, was in 1983 de aanleiding om Supportersclub Hurricane op te richten. Deze vierde zaterdag in de tot feestzaal omgetoverde werkplaats van de familie Esselink in Laren het veertigjarig bestaan. Voorzitter Gerrit Oltvoort blikt enthousiast terug op het ontstaan en de hoogtepunten.

Door Rudi Hofman

Over de opkomst bij de jubileumviering van 110 (oud-)leden en mensen die in het verleden met Supportersclub Hurricane mee op reis zijn geweest naar Europese kampioenschappen in Nederland en het buitenland, is Gerrit Oltvoort zeer tevreden. “Gemiddeld komen op onze jaarvergadering ongeveer veertig leden; nu mochten we mooi zeventig personen extra verwelkomen.” Supportersvereniging Hurricane telde op het hoogtepunt zo’n 245 leden. Dit aantal is geleidelijk gedaald naar de negentig van nu. Oltvoort, die al 36 jaar als voorzitter de fanclub met leden uit heel het land leidt, vindt dit aantal nog altijd respectabel. “Bovendien zijn we de enig overgebleven supportersclub van een tractorpullingteam in Nederland”, verkondigt hij trots.

Demonstratie
Samen met zijn vader en broer bezocht jonge Gerrit in 1977 het wereldkampioenschap ploegen in Biddinghuizen, maar hij was vooral geïnteresseerd in de eerste demonstratie tractorpulling die daar werd gegeven. Datzelfde jaar werd de Nederlandse Truck en Tractor Pulling Organisatie (NTTO) opgericht.

Wedstrijd in Ruurlo
In 1978 deed Gerrit Esselink, een kameraad van Gerrit Oltvoort, op de trekker van zijn vader mee aan een door een buurtvereniging in Ruurlo georganiseerde wedstrijd. Hij kwam uit in de landbouwklasse en presteerde goed. “Vandaaruit is het steeds verder gegroeid”, schetst Oltvoort. 

Willem Kettelarij en Bertus Tuller bedachten op een gegeven moment dat met de inrichting van een promotiestand extra geld in het Hurricane-laatje kon stromen. Dat liep prima totdat de NTTO hen in 1983 meedeelde dat zij niet langer met hun stand welkom waren bij wedstrijden. Bij het bedenken van een alternatief om de Hurricane te kunnen blijven ondersteunen, kwam het idee van een supportersclub uit de hoge hoed. André Wesselink, Silvia Nijveld, Jack Akkerman en Willem Kettelarij namen het initiatief hiertoe en op 24 oktober 1983 was Supporterslub Hurricane een feit. Nijveld, Akkerman en Adri Oltvoort – een broer van Gerrit – vormden het eerste bestuur. Er schreven zich op de dag van oprichting 29 personen als lid in.

Busreizen
De supportersclub probeerde met verschillende initiatieven zoals bingoavonden en spelletjes met inleggeld tijdens braderieën geld voor Tractorpulling Team Hurricane te verdienen. Oltvoort: “In de beginaren zijn we met de bus naar wedstrijden in Ahoy geweest, dat leverde wat extra geld op.”

De eerste buitenlandreis, met een bus vol Hurricane-fans, was in 1990 naar het EK in Duitsland. Die waren er op de beroemde Nürburgring getuige van dat de Hurricane - toen nog een blauwe Ford - op de tweede plaats eindigde. 

Niet lang daarna volgde een reis over het water naar Engeland. Het bestuur van de supportersclub was bang dat zich te weinig personen zouden aanmelden, maar uiteindelijk moesten zelfs nog twee fans worden teleurgesteld en reisden er 52 supporters mee.

Dubbel EK-succes
In 1992 organiseerde Supportersclub Hurricane een reis met twee bussen naar het EK in Frankrijk. Het absolute hoogtepunt voor Gerrit Oltvoort en veel andere fans volgde in 1995 tijdens het EK in het Zweedse Hörby. “De Hurricane werd toen in twee klasses Europees Kampioen: in de 4.4 ton superstandaard en in de 3.4 ton superstandaard. Dat leidde tot feest op de boot en een week later waren er zeker tweehonderd fans bij de viering in hotel-restaurant In de Groene Jager in Barchem.”

Dankzij de supportersclub maakten in 1996 ruim negentig fans per vliegtuig de trip naar Finland. “Vanaf Helsinki moesten we met touringcars nog ruim 400 kilometer reizen naar Vaasa”, aldus Oltvoort. Dit Finse avontuur kreeg nog twee keer een vervolg. Daarnaast was er één vliegtrip naar Noorwegen. Andere landen werden alleen per touringcar aangedaan. 

Van Ford naar Fendt
In 2008 debuteerde het Hurricane-team met de gloednieuwe Fendt in de 3.5 ton superstockklasse en was het Ford-tijdperk definitief ten einde. “Dat heeft ons zeker leden gekost, ook al omdat de Hurricane er twee jaar tussenuit was geweest om de nieuwe trekker te kunnen bouwen”, legt Oltvoort uit.

De opvolger van de eerste Fendt, zeg maar de Fendt 2.0, kwam in 2023 voor het eerst in actie tijdens de NTTO-competitie. Met de in totaal drie behaalde podiumplaatsen, waaronder de eerste plek in Cadzand en plek drie op de thuisbaan in Lochem, is volgens de voorzitter van Supportersclub Hurricane sprake van een geslaagd seizoen.

Hoewel het nog niet zeker is, hoopt Gerrit Oltvoort dat de Hurricane volgend jaar ook Europese wedstrijden gaat rijden. Dan kan het maar zo weer gebeuren dat een bus vol trouwe supporters het tractorpullingteam achterna reist.

In 1992 reisde een groep supporters van de Hurricane naar het EK in het Franse Bernay. Foto: eigenaar hotel Campanile in Evreux
De Hurricane-supporters hadden het tijdens het EK in Zweden uitstekend naar hun zin. Foto: Dick Meijer
Het was zaterdag gezellig druk tijdens de jubileumviering van Supportersclub Hurricane. Foto: Gerrit Drenten