De Hengelose vrienden Sem Wesselink (links) en Gijs Barink behoorden zaterdag tot de groep van ruim dertig Hamove-vrijwilligers die druk was om het circuit klaar te maken voor de wegraces van komend weekend. Foto: Luuk Stam

De Hengelose vrienden Sem Wesselink (links) en Gijs Barink behoorden zaterdag tot de groep van ruim dertig Hamove-vrijwilligers die druk was om het circuit klaar te maken voor de wegraces van komend weekend. Foto: Luuk Stam

Hamove-vrijwilligers maken Varsselring gereed voor de wegraces van komend weekend

Sport Hengelo

HENGELO – Aan de rand van het asfalt van de Venneweg – deel van circuit De Varsselring – ligt een grote plastic tas vol met binnenbanden. Om beurten pakken de vier Hengelose vrienden die deze zaterdag verantwoordelijk zijn voor het vastknopen van de strobalen aan de rij bomen langs dit deel van de baan er eentje uit. “Bij Slotboom konden ze er niks meer mee, hier komen ze nog goed van pas”, zegt Gijs Barink (17), wijzend op de fietsenzaak iets verderop. Per boom zijn drie balen opgestapeld, om de bovenste twee gaat een stuk rubberen band. “Daarna lopen we er een keer flink tegenaan. Als ze dan blijven staan, dan is het goed.”

Door Luuk Stam

Gijs en zijn vrienden behoren tot de club van ruim dertig vrijwilligers, die hier deze zaterdag namens de Hengelose Auto en Motorvereniging (Hamove) aan de slag is met de opbouw voor de wegraces van komend weekend (11 en 12 mei). Achter de schermen zijn die voorbereidingen al maanden aan de gang, in deze laatste weken wordt ook op de Varsselring zelf steeds meer zichtbaar. Helemaal als zaterdagmiddag vijf vrachtwagens vol kussens vanaf het TT-circuit van Assen naar Hengelo komen. “Die zijn ze nu aan het ophalen, daarnaast hebben we nog twee eigen trucks met kussens”, vertelt Hamove-bestuurslid Jarno Wormgoor.

Nat
Hij heeft de coördinatie van de opbouw in handen en behoort tot de kern van wat binnen de Hamove ‘de knokploeg’ heet. Zijn neef Henk Hulshof is een vertrouwd gezicht achter het stuur van de oude Amerikaanse jeep, die in alles symbool staat voor het werk dat de vrijwilligers hier verzetten, op de dinsdagavonden en de zaterdagen moet het gebeuren. Al moet veel dit keer wachten tot de laatste dagen, zoals het zetten van de afrastering voor het publiek. “Daarvoor is het nu te nat, we kunnen nog niet door het land”, verklaart Wormgoor.

De hevige regenval van afgelopen week vraagt op vele vlakken om de nodige flexibiliteit  

De hevige regenval van afgelopen week vraagt op vele vlakken om de nodige flexibiliteit. Zo worden de tribunes in de bochten – de hoofdtribune staat al – ook later geplaatst. De bouw van de tribune in de Veldermansbocht staat nu gepland voor maandag, in de Molenbocht verwacht de tribunebouwer pas woensdag aan het werk te kunnen. Wormgoor laat zich er niet door van de wijs brengen: “Ideaal is het niet, maar je hebt gewoon te maken met de omstandigheden. Je gooit samen de planning om en je gaat weer door.”

Dé grote deadline is zaterdagochtend, als Wormgoor en Hulshof kort voor de start van de eerste training de laatste ronde maken. “Wij zetten de wegen dicht en maken er een circuit van”, klinkt het. “Zaterdagavond gaat de weg weer open, zondagochtend zetten wij het opnieuw dicht en zondagavond wordt het weer openbare weg. Hopelijk kijken we dan terug op een weekend met goed weer, veel toeschouwers en – het belangrijkste voor ons – zonder ernstige ongevallen. We hebben het er steeds nog goed afgebracht, maar als je vorig jaar Bas Leneman ziet, besef je wel weer: het zit in een klein hoekje.”

Hopelijk kijken we achteraf terug op een weekend met goed weer, veel toeschouwers en – het belangrijkste voor ons – zonder ernstige ongevallen

Veiligheid
Superbike-coureur Leneman crashte vorig jaar zwaar in de aanloop naar de Van Manenbocht. Hier zijn nu aan de binnenzijde van het circuit extra kussens geplaatst om herhaling te voorkomen. Als het over veiligheid gaat, dan gaan de gedachten ook al snel naar Joey den Besten. Vorig jaar mei reed hij nog op de Varsselring, nog geen twee maanden later verongelukte hij op het circuit van Imatra. “Zoiets is heel jammer, het zou niet moeten gebeuren, maar het hoort wel bij de sport”, zegt Wormgoor, die er in Finland zelf ook bij was. “De rijders weten waar ze aan beginnen, de risico’s maken ook de spanning. Het is geen dammen of schaken, daar zijn wij ons ook hier echt wel van bewust.”

Ergens zit er ook deel van de motivatie in. De motivatie om het hier met alle vrijwilligers zo goed mogelijk voor elkaar te maken en dergelijke ongelukken te voorkomen. Alles voor een weekend vol raceplezier, op een stratencircuit dat uniek is in Nederland. “Als zaterdag de baan staat en de eerste motoren rondgaan, dat blijft een heel bijzonder moment”, zegt Wormgoor. “Dan pakken wij een kop koffie, kijken we elkaar aan en is het van: ‘Nou, wi’j bunt aan ‘t racen.’ Daar doen we het met z’n allen voor, dat is een geweldig gevoel.”


Vrijwilligers van de Hamove met vooraan Jarno Wormgoor, naast hem zijn zoontje Toivo, achter het stuur Henk Hulshof. Zittend achterin Marcel Ritzer en (niet zichtbaar) Nico Freriks, op de aanhangwagen Maarten Memelink. Foto: Luuk Stam

Vrijwilligers van de Hamove met vooraan Jarno Wormgoor, naast hem zijn zoontje Teuvo, achter het stuur Henk Hulshof. Zittend achterin Marcel Ritzer en (niet zichtbaar) Nico Freriks, op de aanhangwagen Maarten Memelink. Foto: Luuk Stam

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant