
De nieuwe trainer Thomas Duivenvoorden van De Graafschaptijdens de eerste training op het veld van ZZC ‘20 in Zelhem. Foto: Roel Kleinpenning
foto Roel KleinpenningEerste training De Graafschap drukbezocht
SportZELHEM/DOETINCHEM - Hoewel Noord-Amerika nog in de ban is van het WK voetbal, beginnen clubs in Nederland stilaan al weer aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Ook De Graafschap startte dit weekeinde met de ‘pre-season’. Op het veld van ZZC’20 in Zelhem onderwierp de nieuwe trainer Thomas Duivenvoorden zijn manschappen zaterdag aan testen en zondag aan een pittige oefensessie. Het peilen van de stemming over de verwachtingen leverde verschillende gezichtspunten op.
Door Remko Alberink
Onder een stralende zon is het goed toeven in Zelhem. Veel supporters zijn deze zondag naar sportpark De Pol gekomen om een een indruk van de nieuwe trainer en de spelersgroep te krijgen, of gewoon om elkaar na weken zonder competitievoetbal weer te ontmoeten.
“Ik denk dat er nog wel wat bij moet komen”, spreekt supporter Willem Hissink uit Gaanderen zijn gedachten meteen hardop uit. “Het verkopen van die jonge spelers afgelopen seizoen heeft natuurlijk wat geld in het laatje gebracht, maar promotie naar de eredivisie had meer geld opgeleverd.”
De supporter heeft al decennia een seizoenkaart op De Vijverberg. “Met een onderbreking van vier jaar, want toen was ik het niet eens met de gang van zaken.”
Hissink heeft wel vertrouwen in een succesvol seizoen. “Al vind ik wel dat het weer een keer tijd wordt om te promoveren, alleen zeggen we dat tegenwoordig bijna elk jaar. Ik denk dat het een positie bij de eerste vier wordt.”
De fan kijkt verder dan alleen het eerste elftal. “Zeker, want de club doet op verschillende terreinen goed werk. Ze willen het stadion aanpakken, en Guus Hiddink bemoeit zich met het realiseren van dat nieuwe trainingscomplex. Dat zijn goede ontwikkelingen.”
Een grote ‘maar’ ziet de inwoner van Gaanderen echter ook. Hissink: “Het duurt allemaal zo lang.”
Aanfluiting
Iets verderop staat Doetinchemmer Johan Wissink langs de lijn. Hij verwacht niet dat De Graafschap meteen meedoet om de prijzen. “Met NAC en Heracles heb je bijvoorbeeld voor KKD-begrippen sterke ploegen als concurrent.”
Wissink heeft nog steeds een nare smaak aan de play-offs van vorig seizoen overgehouden, toen De Graafschap al na twee potjes was uitgeschakeld. “Die wedstrijd tegen Almere. Thuis ging het nog, maar die uitwedstrijd was natuurlijk een aanfluiting. Doen ze eerst zo hun best om de eerste ronde van de play-offs over te slaan, anderhalve week rust te hebben voor de duels tegen Almere, en dan krijg je dit. Ik denk, en dat is achteraf natuurlijk makkelijk gezegd, dat gewoon doorvoetballen niet eens slecht had uitgepakt. Dan blijf je in het ritme. Als je wielrenners ziet die twee grote rondes achter elkaar rijden en daartussen nog een handvol wedstrijden, dan moeten voetballers toch wel die twee extra wedstrijden kunnen spelen?”
Op het veld gaat het er intussen stevig aan toe. De nieuwe oefenmeester geeft gelijk vol gas. Wissink: “Er lopen nu ook veel jeugdspelers bij, dat is een goede zaak. Ik denk echter wel dat er nog wat spelers bij moeten komen.”
Veel hoeven dat er in zijn ogen niet te zijn. “Als het kwalitatief maar goede jongens zijn die de ploeg meteen sterker maken. Er zijn ook spelers uit de eigen jeugd die een kans verdienen. Als spelers van buiten niet beter zijn dan wat je hebt lopen, verdient die jeugd een kans. Dat kan ook zijn door ze na zestig of zeventig minuten in het veld te brengen.”
Warmerdam
Een van de nieuwe spelers in Zelhem is een oude bekende. Donny Warmerdam keerde deze transferperiode terug naar De Graafschap na een avontuur in Indonesië. “Dat had ik een half jaar geleden ook niet verwacht, maar ik ben blij hier te zijn”, reageert Warmerdam na de training. ‘Ik heb altijd wel contact gehouden met sommige jongens. Er was meer belangstelling van ploegen in de Keuken Kampioen Divisie, maar ik wilde graag naar De Graafschap.”
Over de verwachtingen over het nieuwe seizoen houdt Warmerdam zich begrijpelijkerwijs op de vlakte, veel kan hij er nog niet over kwijt. “Er zijn natuurlijk meer ploegen die mee willen strijden. Wat ik voor mezelf wél weet is dat ik een betere bijdrage wil leveren dan in mijn eerste periode hier. Voor ik tekende heb ik een gesprek met de trainer gehad. Toen heb ik gehoord wat voor een type speler hij mij vindt en ik heb vernomen hoe hij wil werken. Dat klikt goed denk ik.”
Jeugd
Na afloop van de training neemt de jeugd bezit van het veld. De keepers van De Graafschap staan op de verschillende doelen en de kids nemen strafschoppen. Het gaat er gemoedelijk aan toe, heel anders dan tijdens de net afgewerkte training.
De eerste oefenwedstrijd staat gepland voor komende zaterdag, dan speelt De Graafschap in Elinkwijk tegen FC Utrecht. De aanvang is om 14.00 uur.








