Bestaande situatie ongelijkvloerse kruising Oude Diepenheimseweg. De bomenrij bovenaan link zou moeten wijken voor een afrit ten behoeve van het landbouwverkeer. Foto: Rob Weeber

Bestaande situatie ongelijkvloerse kruising Oude Diepenheimseweg. De bomenrij bovenaan link zou moeten wijken voor een afrit ten behoeve van het landbouwverkeer. Foto: Rob Weeber

Geesters Belang in het geweer tegen aanpassingen N825

Vervoer Geesteren

GEESTEREN - De renovatie van de provinciale Nettelhorsterweg tussen Borculo en Lochem staat al een tijdje op de planning. Later dit jaar wordt de eerste fase vanaf de Lochemse kant tot aan het kruispunt Broekstraat aangepakt. De tweede fase tot aan de Hekweg volgt naar verwachting in 2024. Maar zoals zo vaak blijkt is niet iedere verandering een verbetering, zo stelt Geesterens Belang vast.

Door Rob Weeber

De bezwaren van het dorp zitten hem in de tweede fase en gaan over de aanpassingen die het landbouwverkeer moeten laten afbuigen. Het vrachtverkeer daarentegen wordt niets in de weg gelegd. Voorzitter Jolanda Luimes van Geesterens Belang  is er al geruime tijd druk mee. Zij organiseerde eerder deze maand een belanghebbendenavond voor het dorp. “De zeer grote opkomst, 120 inwoners, geeft wel aan hoezeer het thema onder de dorpsbewoners leeft”, aldus Luimes. “We mogen stellen dat het gehele dorp unaniem tegen de plannen is. Feitelijk zou de uitvoering ervan eerder een verslechtering van de verkeersveiligheid zijn dan een verbetering. Dat staat natuurlijk haaks op de uitgangspunten voor de renovatie van de weg.”

Parallelweg
Het pijnpunt is het weggedeelte voor en na de ongelijkvloerse kruising met de Oude Diepenheimseweg. “Men wil het landbouwverkeer dat vanaf de Hekweg komt voor een stuk van zo’n 2 km naar de parallelweg leiden. Bij de rotonde van de Melktap moeten deze voertuigen dan de N825 weer opdraaien. De afbuiging is gepland net voor het viaduct over de Diepenheimse weg. Met zo’n ingreep moet voor de aanleg van de afrit niet alleen natuur wijken, maar er ontstaat ook een nieuwe kruising die gevaarlijk is voor al het langzame en snelverkeer dat gebruikt maakt van de tunnel op de Oude Diepenheimseweg. Het einde van de afbuiging is de rotonde bij De Melktap. Maar daarvoor moet men eerst de Molenweg opdraaien. Wederom ontstaat hier een onoverzichtelijke, gevaarlijke kruising. Een onzinnig plan. Temeer nog daar het landbouwverkeer dat vanaf de andere kant komt wel mag doorrijden.”

Passeerhaven
Tweede pijnpunt is een lange passeerhaven op de N825 die aan de Lochemse kant van het viaduct gepland is. “Landbouwverkeer wordt net voordat het vanaf de Lochemse kant het viaduct passeert naar een lange passeerhaven gedirigeerd die vlak voor het viaduct weer op de hoofdweg uitkomt. Een gevaarlijke situatie dus waarbij men met een landbouwvoertuig misschien wel vanuit stilstand een drukke weg op moet rijden en ook nog eens met een oplopende weg geconfronteerd wordt. Wat Geesteren betreft is het onderbreken van de weg over een lengte van nog geen 3 km een onzalig plan dat de verkeersveiligheid niet verbetert en onnodig veel geld kost. Je moet je bovendien afvragen wat de tijdwinst is voor deze paar km.”

Zienswijze
Protesteren is lastig, met name omdat de gemeente naar de provincie wijst, als eigenaar van de N825, en de provincie weer naar de gemeente als eigenaar van de omliggende wegen. Toch ziet Luimes licht aan de horizon. “De raad heeft het college van Berkelland opgedragen om een zienswijze naar de provincie te sturen waarin de aanpassingen worden afgewezen. Deze brief is inmiddels ook al verstuurd. Bij de provincie staat het onderwerp voor 31 mei op de agenda. Voorafgaand echter, op 15 maart, zijn de Provinciale Statenverkiezingen. Dat maakt het natuurlijk wat onzeker, maar we houden goede moed.”

Schets van weggedeelte tussen Molenweg en industrieterrein dat na renovatie voor de zuid-noord richting gesloten wordt voor landbouwverkeer. Beeld: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant