Archieffoto: Stefan Verkerk

Archieffoto: Stefan Verkerk

Meten is weten: stikstofmetingen voor de RegioExpres

Vervoer

REGIO - Sinds maandag 14 augustus loopt een proef van een maand om de stikstofuitstoot van de RegioExpres te kunnen bepalen. Tijdens de proef wordt de stikstof- en CO2-uitstoot van gewone diesel én van duurzame, plantaardige diesel (Hydrotreated Vegetable Oil, afgekort HVO) gemeten. 

Er zijn geen betrouwbare gegevens over de stikstofuitstoot van regionale dieseltreinen. Om de RegioExpres planologisch mogelijk te maken is dit inzicht nodig. Provincie, het Ministerie, TNO, ProRail en Arriva hebben daarom besloten een proef uit te voeren. 

In 2027 op de rails 
De RegioExpres is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem, die vervolgens verder gaat als stoptrein tussen Doetinchem en Winterswijk. De RegioExpres kan op z’n vroegst in 2027 gaan rijden. Daarvoor moeten nog meerdere stappen doorlopen worden.  

Proef
Begin augustus zijn er sensoren in de uitlaat van één treinstel geplaatst. De sensoren meten de uitstoot. Vanaf maandag 14 augustus rijdt het treinstel eerst twee weken op HVO. Vanaf 25 augustus rijdt de trein op gewone diesel. Doordat de meetapparatuur in de uitlaat wordt geplaatst kan de daadwerkelijke uitstoot gemeten worden.

De praktijkproef gebeurt in een trein van Arriva. Deze zal vooral rijden op het traject van de RegioExpres tussen Arnhem en Winterswijk, maar soms ook op de andere Gelderse lijnen. In december 2023 verwacht en ter inzage gelegd voor inspraak.

Reizigers merken niets van de metingen.

www.regioexpres.gelderland.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit Contact Zutphen-Warnsveld