Marion van Arragon, Anja Kuiken en Jannie de Ruiter (vlnr) bij de ingang van de 'pop-up Warnsveldwinkel'. Foto: Sander Grootendorst
Marion van Arragon, Anja Kuiken en Jannie de Ruiter (vlnr) bij de ingang van de 'pop-up Warnsveldwinkel'. Foto: Sander Grootendorst

Vragen of ideeën over Warnsveld? Bezoek de pop-upwinkel!

Maatschappij Warnsveld Warnsveld

WARNSVELD – Een winkel waar je niets kunt kopen, maar wel ideeën kunt inbrengen met het oog de toekomst en de saamhorigheid van Warnsveld. Héél tijdelijk gevestigd op de Dreiumme, maar de plannen die in de “Pop-up Warnsveldwinkel” ontstaan, hebben misschien wel jarenlang effect.

Door Sander Grootendorst

De Dorpsraad nam het initiatief om de leegstaande bloemenzaak in te richten als een soort overdekt dorpsplein. Waar je je als inwoner van Warnsveld kunt laten informeren over bijvoorbeeld die Dorpsraad, maar ook over sportverenigingen, vrijwilligerswerk enzovoort. En waar je mede-Warnsvelders kunt ontmoeten. “Vragen stellen en met elkaar in gesprek gaan over onze mooie dorp”, zegt Dorpsraad-voorzitter Anja Kuiken. “Want Warnsveld is een dorp met een eigen karakter en géén buitenwijk van Zutphen.” 

Dat sluit helemaal aan bij de door de gemeenteraad van Zutphen onlangs aangenomen motie waarin de politieke partijen het als volgt formuleren: “Warnsveld is een dorp en moet meer mogelijkheden krijgen om die identiteit te bewaren.” De Dorpsraad behartigt de belangen van de Warnsvelders sinds de fusie van de gemeenten Zutphen en Warnsveld in 2005 en fungeert ook als aanspreekpunt voor bewoners en voor het gemeentebestuur. Kuiken: “Dat wil niet zeggen dat alles wat er speelt via ons moet lopen. Bijvoorbeeld vorige week toen een bewoner aan de gemeenteraad vragen stelde over de verkeersveiligheid op de Breegraven. Dat hoeven wij niet over te nemen, maar we zijn wel op de hoogte en bieden morele steun.”

Toch is de Dorpsraad bij menig Warnsvelder nog min of meer onbekend; de pop-up winkel kan daar verandering in brengen. Maar het is niet het eerste doel van dit initiatief, zegt Kuiken. “Het gaat erom dat je als Warnsvelder zelf denkt: wat zou ik kunnen doen voor mijn dorp? Hoe zou ik aan de slag kunnen gaan? Waar is behoefte aan? Hoe kom ik met anderen in verbinding en kunnen we samen tot ideeën komen om het dorp op te fleuren?” Om de bezoekers daarbij symbolisch een handje te helpen krijgen ze een zakje bijenbloemzaad cadeau. Kinderen kunnen aan de slag met een kleurplaat.

“Het mooiste is als de samenwerking organisch tot stand komt”, zegt Marion van Arragon, ‘uitvoerend lid’ van de organisatie van de pop-upwinkel. 

Prikkelende stellingen komen daarbij van pas. Er hangen er een paar aan de muur. Waaronder deze: “In Warnsveld word ik honderd jaar omdat…” En op de winkeldeur staat: “Je bent een Warnsvelder als...” Geef de antwoorden door (of filosofeer er samen over) tijdens een bezoekje aan de winkel – waar je niets kunt kopen, maar wel van alles kunt krijgen”, zegt Dorpsraad-bestuurslid Jannie de Ruiter. Wat ze daarmee zoal bedoelt? Antwoorden, informatie, gezelligheid... Allemaal gratis verkrijgbaar. De Ruiter hoort evenals de beide anderen tot het groepje vrijwilligers dat de winkel in de komende tijd in totaal zes keer bemenst. Maandagochtend zijn ze nog druk bezig met de voorbereidingen, er worden zitjes geplaatst en posters opgehangen. Woensdagmorgen zijn de eerste “klanten” welkom.

De Warnsveldwinkel is geopend op woensdag 10 april en woensdag 17 april van 10.00 tot 12.00, vrijdag 12 april en vrijdag 19 april van 15.00 tot 17.00 en zaterdag 13 april en zaterdag 20 april van 10.00 tot 14.00 uur.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant