De Strangzangers. Foto: PR

De Strangzangers. Foto: PR

Foto PR.

De Strangzangers vieren 20-jarig bestaan met cd

Muziek Ulft Varsselder

VARSSELDER - Twintig jaar zingen, vele optredens gehad maar nog nooit een eigen concert. Het werd voor mannenkoor De Strangzangers tijd om daar eens verandering in aan te brengen. Hun vele jaren samen zingen worden bekroond met een cd, die op zaterdagavond 5 april wordt gepresenteerd. Tijdens een concert in het Dorpshuis in Varsselder, onder het motto ‘Geniet van ’t leaven’.

René Teunissen, nestor van De Strangzangers, vertelt: “Zo’n twintig jaar geleden hadden we een groep mannen, die als ‘Hofzangers’ optraden met de carnaval in Ulft. Van lieverlee werden we ook uitgenodigd voor andere optredens. Ton Geerts werd gevraagd of hij als dirigent wilde voorgaan. Aanvankelijk wilde hij dit niet doen, maar ja: ‘Vooruit dan maar’. Er werd een groep gevormd van zo’n dertien goede zangers die als naam ‘De Strangzangers’ kozen.” Als er optredens waren brachten René en zijn vrouw Ada folders rond tot in de wijde omgeving: ’s-Heerenberg, Gaanderen, Silvolde, Doetinchem, Gendringen.
Inmiddels is de groep gegroeid naar twintig zangers. Ze worden begeleid door accordeon (Gert van de Pavert), gitaar (Leo Bussink) en een cajon (Martien Beekema). En de mensen van het eerste uur zijn er nog steeds bij. Daardoor is het niet alleen een koor, maar een vriendengroep geworden. Er wordt veel opgetreden, in de hele omgeving, voor onder meer de Zonnebloem, in verzorgingscentra en verpleeghuizen en bij de fietsvierdaagse en andere evenementen. Het repertoire bestaat uit bekende melodieën die meerstemmig worden gezongen. De teksten zijn naar het dialect vertaald of voorzien van een eigen, vaak humorvolle, inhoud. Die liedjes, gezongen in het ‘plat’, zijn de motor van De Strangzangers.

Nu is het moment aangebroken om al die mooie melodieën met eigen inbreng en teksten vast te leggen voor de toekomst. Dat wordt gedaan bij de Silvox studio. De cd die daar wordt gemaakt wordt vervolgens gepresenteerd bij het jubileumconcert dat de Strangzangers samen verzorgen met Popkoor 4you. Nadere informatie hierover volgt nog.
Wie wil meezingen met De Strangzangers is welkom. Vrijdagavond is de oefenavond, vanaf 19.30 uur in het gebouw van schutterij St. Hubertus in Ulft.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant