De Branink werd vertegenwoordigd door Boas, Stef, Thijmen, Twan en Vigo. Foto: PR

De Branink werd vertegenwoordigd door Boas, Stef, Thijmen, Twan en Vigo. Foto: PR

De Branink damt naar knappe vijfde plek op NK

Onderwijs Laren

LAREN – Het damteam van basisschool De Branink uit Laren is zaterdag 24 mei op een knappe vijfde plaats geëindigd tijdens het Nederlands Kampioenschap schooldammen voor pupillenteams. Het toernooi vond plaats in Hoornaar (Zuid-Holland) en telde dertig gekwalificeerde teams uit het hele land.

De Branink werd vertegenwoordigd door Boas, Stef, Thijmen, Twan en Vigo. Ondanks een valse start – de eerste wedstrijd ging met 7-1 verloren – wist het team zich sterk te herpakken. Na een afwisselend begin met winst en verliespartijen stond De Branink bij de pauze op plek twaalf. Mogelijk gaf de komst van damcoach Herman Beuzel het team nieuwe energie, want in het tweede deel van het toernooi bleef De Branink ongeslagen. 

Met een 6-2 overwinning in de vijfde ronde en twee knappe gelijke spelen tegen sterke tegenstanders begon de eindsprint. Een belangrijke overwinning op de Bontebrugschool uit Silvolde zorgde ervoor dat het vooraf gestelde doel – eindigen in de top 10 – werd behaald. In de slotronde werd zelfs afgerekend met directe concurrent De Cirkel uit Amstelveen. Hierdoor eindigde De Branink op de vijfde plaats en mocht het team trots de beker in ontvangst nemen van KNDB-voorzitter Frans de Jonge. Een prachtige afsluiting van een geslaagd damseizoen. 

Ook andere scholen uit de regio deden mee aan het kampioenschap. De Joppeschool uit Joppe werd 25e. In Bodegraven vond gelijktijdig het Nederlands Kampioenschap voor welpenteams plaats. Daar eindigde de Prins Willem Alexanderschool uit Laren, net als vorig jaar, op een verdienstelijke 12e plaats. 

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant