
Rekken haalt verhaal in gemeentehuis Vreden
Politiek RekkenREKKEN/VREDEN (D) - Rekken is zeer ontstemd over de plannen van Vreden omtrent de bouw van grote windturbines pal op de grens bij Crosewick-Nord en Wennewick. Dinsdag 19 november was het eerste moment dat burgers zich daarover konden uiten in het gemeentehuis van Vreden. Daar werd dan ook goed gebruik van gemaakt.
Door Rob Stevens
De voorste rijen in ‘het Rathaus’ in Vreden werden bezet door inwoners van Rekken en bestuurders uit Berkelland, waaronder burgemeester Joost van Oostrum. Het vraag- en antwoordspel verliep vooral tussen deze voorste rijen en het Vredense panel van bestuurders en exploitanten geposteerd voor de zaal. De inbreng van de rest van de ‘Duitse’ zaal bleef de hele avond eigenlijk beperkt tot diepe zuchten als Rekken weer eens het woord vroeg en gesmoord applaus als de gespreksleider een woordvoeder uit Rekken terechtwees.
Inwoners van Rekken voelen zich gedupeerd door de plannen van Vreden. Velen zullen dan ook gehoopt hebben op antwoorden deze avond. Maar de teneur van de avond was vooral: “Dit is de eerste ‘wettelijk verplichte’ informatieavond over de plannen van Vreden met betrekking tot de plaatsing van winturbines. Heeft u andere inzichten? Laat ons die dan vooral schriftelijk weten via zienswijzen die dan de tweede informatiebijeenkomst aan de orde komen. We zullen uw inbreng serieus in onze plannen meewegen.”
Dat zal zo zijn. Maar niet iedereen is er gerust op. In de ‘sectorale structuurvisie windenergie’ als input voor deze avond is de algemene conclusie: “Er is geen significante aantasting vastgesteld voor de te beschermen goederen water, klimaat en lucht, mens en gezondheid van de mens alsmede culturele erfgoederen en andere materiële goederen.”
Terwijl er uit de zaal toch heel wat serieuze bedenkingen werden ingebracht tegen deze conclusie. De ‘beschermde’ verbindingszones tussen Natura 2000 gebieden zijn op de gepresenteerde kaarten niet terug te vinden. Rond windturbines mag tweemaal de tiphoogte niet gebouwd worden, zo’n 500 meter. Maar als die turbines er eenmaal staan, betekent dat dan een bouwverbod aan Nederlandse zijde? Duitsland kent niet het principe van ‘planschade’. Maar TNO becijfert in Nederland een waardeverlies voor woningen van twintig tot dertig procent. Gemeente Berkelland is voor windturbines op andere zoeklocaties gekomen, niet in Rekken. Dat is niet maar zo. Er zijn ook genoeg rapporten verschenen over gezondheidsschade, negatieve effecten op flora en fauna en milieuvervuiling. Effecten die allemaal pal van de andere kant van de grens ‘overwaaien’.
Duitse gemeenten voelen een zekere druk vanuit het landelijk bestuur. Duitsland heeft in de ‘energiewende’ ingezet op alternatieve energie bronnen als wind en zon. En heeft daar grote haast mee. Tegen 2030 moet zo’n tachtig procent van de elektriciteit afkomstig zijn van hernieuwbare bronnen. Gemeenten moeten twee procent van het landoppervlak aanwijzen voor windenergie. Dat is ‘Bundesgesetz’. Exploitanten, omwonenden (ook Nederlandse) en de gemeente Vreden participeren in de opbrengst van de turbines.
Het lijkt belangrijk nu vooral schriftelijk (!) zienswijzen in te dienen. Volgens Van Oostrum zal Berkelland dat zeker doen. Aan het eind van de zitting krijgt hij het woord. Hij vindt het niet democratisch dat van Nederlandse kant de invloed op de planvorming beperkt is, terwijl men er wel de nadelen van ondervindt. Zoals bijvoorbeeld planschade. Berkelland heeft bewust níet gekozen voor Rekken als zoeklocatie voor windturbines. Verder wijst hij erop dat in Nederland, na een periode van zorgvuldig onderzoek en afweging, de regelgeving rond windturbines, afstanden en geluidsnormen volgend jaar pas wordt vastgesteld. Van Oostrum: “Het kan niet zo zijn dat straks binnen een beperkte afstand normen en regelgeving uit elkaar gaan lopen.”
De voorzitter eindigt de bijeenkomst met iets van een glimp van hoop voor Rekken: “Elk plan eindigt anders dan het begint.”











