
TCD gastheer van finale van de streekcross
SportHUMMELO/DOETINCHEM - Motorcrossclub TCD in het Kruisbergse bos is komende zaterdag decor van de finale van de streekcross. 49 jaar nadat dit motorcross-initiatief in Varsseveld en Hummelo ontstond, is de wedstrijdserie voor motorcross onverminderd populair.
Door Remko Alberink
Voorzitter Patrick te Veldhuis van de streekcrosscommissie verklaart dit enthousiasme van de wedstrijdserie. Als de motorcrosskalenders aan het eind van het jaar worden gemaakt, staat de wedstrijdserie in de Achterhoek er steevast tussen. Al decennia wordt er gecrost in de achterhoek.
“Het idee is ooit ontstaan bij Hanny Bulsink van de Vamac uit Varsseveld en Bertus Eenink van de TCD”, legt Te Veldhuis uit. Door de jaren heen zijn er natuurlijk de nodige veranderingen geweest, maar altijd is er een streekcompetitie geweest.”
In de hoogtijdagen deed die de circuits van Hummelo, Halle, Varsseveld, Lichtenvoorde en Winterswijk aan. “Ik blijf het jammer vinden dat Winterswijk op een gegeven moment niet meer meedeed, dat was altijd een mooi weekeinde in het jaar.”
TCD
Te Veldhuis is lovend over het circuit De Heksenplas van TCD Hummelo. “Het is weliswaar een klein en krap circuit, maar het is ook heel technisch. Vanaf het begin van de streekcross-serie wordt er al gecrost, we zullen daar dus ook altijd terug blijven komen.”
Als naar de pieken en dalen in het verleden wordt gevraagd, is Te Veldhuis duidelijk. “Een dal is natuurlijk als er een ongeluk gebeurt, elk ongeluk is er een te veel. Daarnaast is het tegenwoordig lastig om de kalender samen te stellen, die is namelijk overvol. Dit seizoen hebben geengeschikte datum voor de wedstrijd in Heerde kunnen vinden.”
Mooi vindt hij dat de animo onder de motorcrossers onverminderd groot is. “Afgelopen zaterdag in Halle hadden we rond de 200 deelnemers. Aan het begin van het seizoen zijn dat er ook wel eens 250 tot 300. Dat brengt wel met zich mee dat je dan moet schakelen als organisatie, je kunt namelijk niet met zoveel rijders de baan op.”
Maar meer nog prijst hij de vrijwilligers van de clubs Vamac, Halmac, TCD, MACL Lichtenvoorde. “Zonder die mensen wordt er niet gecrost, kunnen wij niets. En dan praat ik in het algemeen, van de baancommissarissen tot de catering en iedereen die daar bij hoort.”
Door de jaren heen heeft de organisatie de eis losgelaten dat deelnemers lid moeten zijn van een van de vier verenigingen. “Dat klopt, iedereen met een licentie kan deelnemen.”
De finale-locatie rouleert tussen de deelnemende verenigingen, deze keer is de TCD aan de beurt. “Het programma is niet veel anders, maar naast de bekers van de dag delen we er ook de bekers uit die horen bij de competitie van afgelopen seizoen.”
De aanvang is om 08.30 uur.








