
SBL-voorzitter Bas te Velthuis. Archieffoto: Rob Weeber
Stichting Berkelland Lokaal wint hoger beroep en mag ook in 2026 verder
Zakelijk BorculoBORCULO – De Stichting Berkelland Lokaal (SBL) heeft het hoger beroep gewonnen dat door de Stichting Regionaal Media Centrum Oost (RMC) in 2023 werd ingesteld. Een uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State afgelopen woensdag stelde het eerdere oordeel van de rechtbank uit 2023 in het gelijk bij het toewijzen voor van de uitzendrechten voor de periode 2021-2026.
Door Rob Weeber
Het RMC was de publieke media-instelling voor de gemeenten Berkelland en Oost Gelre van maart 2016 tot en met maart 2021. Een nieuwe aanvraag voor de periode erna werd destijds afgewezen door het Commissariaat voor de Media (commissariaat). Ook SBL deed een aanvraag, welke vervolgens na een voorkeursadvies van de gemeenteraad in Berkelland op 26 april 2021 werd gehonoreerd. Die voorkeursuitspraak was door het commissariaat gevraagd omdat beide partijen niet konden worden bewogen tot een samengaan. RMC diende hierop een protest in omdat ‘het Commissariaat voor de Media onvoldoende onderzoek gedaan en zou SBL via een schijnconstructie zijn aangewezen.’ Dit werd door het Commissariaat voor de Media afgewezen.
Op 29 november 2023 verklaarde de rechtbank het door RMC daartegen ingestelde beroep ongegrond, waarna RMC wederom hoger beroep aangetekende. Hierover heeft de Raad van State dus een definitief eindoordeel geveld. De algemene overweging luidde: ‘De gronden die RMC in hoger beroep aanvoert, zijn zo goed als een herhaling van wat zij in beroep heeft aangevoerd. De rechtbank is gemotiveerd op die gronden ingegaan.’ Ook de gemeenteraad van Berkelland wordt in haar standpunt bevestigd. Zij heeft zich niet door oneigenlijke argumenten laten leiden in haar standpunt dat ‘de werkwijze van SBL het beste aansluit op het voornemen om tot één streekomroep voor de Achterhoek te komen en dat RMC daartoe niet wil samenwerken met een andere media-instelling.’
SBL ook in 2026 verder
Ook voor de nieuwe, komende periode had de SBL een aanvraag ingediend. De aanvraag kwam als hamerstuk 9f op de agenda van de raadsvergadering afgelopen dinsdag: ‘Advies aanwijzing lokale publieke omroep voor gemeente Berkelland’ en werd aangenomen.
In een korte toelichting laat voorzitter SBL Bas te Velthuis weten erg blij te zijn met de verlenging van het mediacontract. “Het geeft aan dat we op de goede weg zijn. Dat is niet in de laatste plaats door de professionele samenwerking met Regio8 waar mee we een productiecontract hebben. Een echte lokale omroep zoals ooit was, met ieder uur een andere vrijwilliger en dito programma, is tegenwoordig niet meer mogelijk. Dat neemt niet weg dat het lokale nieuws uit Berkelland belangrijk blijft. Iedere zaterdag om 11.15 uur bijvoorbeeld hou ik bij Regio8 een praatje over wat er in de gemeente gaande is.”










