
Anita Bongers gaat voor de 4x40 kilometer
Maatschappij SteenderenVierdaagse Nijmegen loopt ze voor de Hersenstichting
Door Liesbeth Spaansen
STEENDEREN – Het aantal kilometers dat Anita Bongers-Gal uit Steenderen per week loopt is fors. “Kijk naar wat je wél kan, is mijn motto. Bij mij is dat lopen”, legt ze uit. “Zeker na mijn val van de fiets in 2023 waar ik mijn nek brak.” Nu traint ze voor het behalen van haar achtste kruisje van de Nijmeegse Vierdaagse, loopt daarvoor graag vele kilometers. Zij laat zich wederom sponsoren voor een goed doel: de Hersenstichting.
Het doel is niet zomaar gekozen. “In de familie komt Parkinson voor en epilepsie. En in 1983 viel ik met de fiets, een hersenschudding tot gevolg. Twintig jaar later, in 2003, heb ik een herseninfarct gehad. Het was dus geen griep, bleek later na onderzoek.” De timing was bijzonder. Ze stopte in 1997 met haar werk als bloemist om voor zoon Bram te zorgen. Het plan was, dat als ook zoon Gijs naar school zou gaan, zij een opleiding zou gaan volgen. Het werd herstellen, al lukte dat niet helemaal. “Rechts zie ik bijna niks meer, maar mijn gehoor nam daar toe. Eigenlijk is een lichaam heel mooi, die vangt zelf dingen op. Ik leerde ermee om te gaan, zorgde voor de kinderen. Je wordt overal handig in.” Jaren later rondde zij alsnog de opleiding Toegepaste psychologie, richting onderwijs af.
In 2023, twintig jaar na haar infarct, had ze een fietsongeluk. “Toen ik eenmaal terug durfde naar die plek, bedacht ik me dat ik waarschijnlijk met veertig kilometer per uur snelheid met mijn voorwiel tussen tegels ben gekomen en over de kop geslagen. En ik had niet alleen mijn nek, maar ook mijn kaak en gezicht gebroken. De dokters vonden het mooie breukjes. Na anderhalf jaar kwam via een scan een hersenkneuzing aan het licht.
Ze denkt niet teveel na over wat kan gebeuren. “Ik geloof dat dingen zo moeten zijn.” Inmiddels is ze, na veel hobbels te moeten nemen wat betreft hulp en hulpverlening, weer op de been. “Ik draag een nekkraag ter ondersteuning, tot ik denk dat-ie afkan! Het gaat al steeds beter, ik heb niet meer het gevoel dat mijn hoofd omvalt, zeg maar.”
Anita Bongers is een ervaren Vierdaagse sponsorloper. De eerste keer liep ze om geld in te zamelen voor het muziekproject op de basisschool in Steenderen. Daarna liep ze mee om geld in te zamelen voor de Beweegbank van de Kei in Steenderen en dit jaar zamelt ze geld in voor de Hersenstichting. “Er is nog veel onbekend over Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH) bijvoorbeeld. Ik hoop dat onderzoek een oplossing biedt over misschien twintig jaar.”
Ze liep ook een paar keer ‘gewoon’ voor haarzelf en een keer met zoon Bram, die deze wandeluitdaging wilde aangaan. Het moest toen wel vier keer vijftig kilometer zijn. “Na het ongeluk ben ik blijven lopen, soms wel tien kilometer. Dat was goed voor mijn nek. Lopen is zo belangrijk, ook als je ziek bent.”
Het getal 20 komt steeds terug. Op de doneersite van de Nijmeegse Vierdaagse Sponsorloop vraagt Anita dan ook om ‘20 cent, 20 dubbeltjes of misschien wel 20 euro’s te sponsoren’.
hersenstichting.devierdaagsesponsorloop.nl/fundraisers/anita-bongers








