Afbeelding

Zoektocht naar stroom

Opinie Warnsveld

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar ik ben momenteel opzoek naar stroom. De nieuwe openbaar vervoersconcessie voor de Achterhoek ligt momenteel in de markt. Bedrijven die het openbaar vervoer de komende tien jaar willen verzorgen kunnen zich nu inschrijven. Het ov wordt nu nog verzorgd door Arriva en die blijft in ieder geval rijden tot december volgend jaar, maar het is mogelijk dat een andere vervoerder vanaf dan de dienstregeling overneemt. Het zal mij niet verbazen als concurrenten als Syntus, Keolis, Connexion, EBS of Qbuzz graag hun voertuigen door de Achterhoek zien rijden. 

De provincie eist dat alles emissievrij wordt ingevuld. Het tijdperk voor bussen op diesel of gas ligt dan achter ons. Vervoerders die meedingen naar de nieuwe concessie krijgen minder punten als ze na december volgend jaar nog schadelijke emissies uitstoten. Dat is dodelijk, dan verlies je de strijd. Doordat er ook negen waterstofbussen in de regio rijden en omdat er in Doetinchem een waterstoftankstation staat, ben ik zijdelings bij de strijd betrokken. Gelukkig kan ik de bussen 100% groene waterstof aanbieden, want dat is een harde eis. En het is natuurlijk geweldig als er straks bussen stil en emissievrij door de hele Achterhoek rijden op waterstof uit de fabriek in Zutphen. Dan zijn we de eerste regio in Nederland die dat heeft geregeld. Ik heb goede hoop dat dat gaat lukken. Maar niet alles gaat op waterstof. De busbedrijven vinden batterij-elektrische bussen ook een interessante optie. Maar waar in Zutphen kun je tegenwoordig zo’n 20 bussen in de nacht opladen met al die netcongestie? Netcapaciteit is overdag inmiddels zeer schaars, dus ben ik opzoek naar bedrijven met een zware stroomaansluiting die ze ’s nachts niet nodig hebben. En dan moeten daar ook nog bussen kunnen parkeren. Een speld in een hooiberg, maar alles voor zero-emissie openbaar vervoer. Wie een oplossing heeft mag mij mailen, financieel is het voor die bedrijven best aantrekkelijk.

In het openbaar vervoer gelden vreemde regels. Het ov-bedrijf dat de concessie wint, hoeft niets voor de concessie te betalen, maar krijgt juist een enorme zak met geld toe. Want het openbaar vervoer verzorgen in nagenoeg alle regio’s in Nederland kost veel meer dan de kaartjesverkoop oplevert. Om het ov te behouden in heel veel kleine dorpjes, moet flink in de buidel worden getast. Grofweg de helft van de inkomsten van het vervoersbedrijf bestaat uit de kaartjesverkoop en de andere helft uit een bijdrage van de provincie. Want als de passagier de volledige kosten moet betalen, blijven de bussen en treinen in de regio nagenoeg leeg. Dus als u gebruik maakt van het openbaar vervoer, wordt u flink gesubsidieerd. Het is maar dat u het weet. Maar eerst nog de emissievrije oplaadoplossing.


contact@bombeld.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant