
Flitser overheerst wereldnieuws in Gaanderen
OpinieDe wereld staat in brand. Oorlog, onrust en prijzen die harder stijgen dan de temperatuur op een zomerse dag in de Achterhoek. Maar in Doetinchem, en vooral in Gaanderen, hebben we gelukkig nog iets overzichtelijks om ons druk over te maken: een flitspaal. Niet zomaar een flitser, nee, een mobiele geldmachine die meer overuren draait dan de kassa van een ijsboer tijdens een tropische zomerdag.
Want de cijfers liegen er niet om. In vijf weken tijd zijn in Gaanderen rond de 15.000 bestuurders op de bon geslingerd. Op social media gaat het hélemaal los. “Nieuw verdienmodel!” roept de één. “Belachelijk!” zegt een ander, waarschijnlijk net nadat de zoveelste bekeuring op de mat viel. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar sommige bestuurders proberen het blijkbaar met liefde zes keer.
En dan was er nog de sabotage. De flitspaal werd beplakt met blauwwitte stickers met ‘Awaydays’ en de bekende G van onze trots De Graafschap erop. Kijk, clubliefde begrijp ik. Volkscultuur ook. Maar dit? Een verkeersmaatregel bekladden omdat je niet wilt dat mensen zich aan de snelheid houden? Ben je dan trots op jezelf? Echt? Sta je dan thuis te glimmen omdat je een paal hebt volgeplakt?
Want ja, iets wat niet mag, zoals te hard rijden, wordt bekeurd. Dat zou je kunnen weten. Sterker nog: dat wéét je. En toch blijft men verbaasd dat de overheid, die al honderd jaar roept dat 30 ook echt 30 betekent, daar ineens werk van maakt. Het is bijna aandoenlijk. Ik juich die mobiele flitspalen daarom toe. Vooral voor notoire hardrijders, waar ik me verschrikkelijk aan erger. Van die types die denken dat 30 een vrijblijvende suggestie is en 80 een ondergrens. Zet ze maar op de foto. Laat ze maar dokken.
Al moet ik wel eerlijk zijn. Dat gejuich stopt waarschijnlijk exact op het moment dat ik zelf iets te enthousiast het gas, tegenwoordig het elektriciteitspedaal, intrap en door diezelfde flitser wordt vereeuwigd. Ach ja. Dan zal ik de boete accepteren en de straf dragen als een echte man. Misschien zelfs met een glimlach, al is het maar om de ironie.
Overigens is de flitspaal verhuisd. Waar de paal eerst in Gaanderen stond, is die inmiddels verplaatst naar een plek ter hoogte van Orangerie De Pol. Ook dat zal de nodige pecunia’s opleveren.
Bijzonder, of eigenlijk helemaal niet. De wereld staat in brand, maar hier maken we ons druk om een flitspaal. En eerlijk gezegd vind ik dat bijna geruststellend. Zolang wij nog boos kunnen worden op een camera langs de weg, is er blijkbaar ook nog iets heel gewoons over. Iets kneuterigs. Iets van ons. Maar houd je dan wel aan de snelheid. Alsjeblieft?










