Leerlingen van groep 8 van IKC Op d’n Esch aan het werk met testjes voor de waterkwaliteit met behulp van een zuurstofgraadmeter. Foto: Rob Weeber
Leerlingen van groep 8 van IKC Op d’n Esch aan het werk met testjes voor de waterkwaliteit met behulp van een zuurstofgraadmeter. Foto: Rob Weeber

Assink lyceum zet ‘Technobox’ in

Onderwijs

EIBERGEN – Techniek staat al langer in het centrum van de belangstelling. Niet voor niets is bijvoorbeeld de organisatie Sterk Techniekonderwijs in het leven geroepen om door middel van projecten meer leerlingen uit het primair en vervolgonderwijs (vmbo) naar techniek te bewegen. Met geld van de landelijke regeling Sterk Techniek Onderwijs ontstond bijvoorbeeld in Eibergen een gezamenlijk Techno Centrum van Assink lyceum, Marianum Scholengemeenschap, Starink College en het Zone.college. Projectleider Joost Leeuw van het Assink Lyceum bedacht er nu de ‘Technobox’ bij.

Door Rob Weeber

De Technobox is een soort ‘Happy mealbox’, dat project- en themamatig drie vormen van onderwijs verbindt, klassikaal onderwijs, onderwijs in het Technieklokaal en buitenonderwijs. Doelgroepen zijn leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool en groep 1 en 2 van het vmbo. Op ‘excursie’ (buitenonderwijs) maken de leerlingen kennis met bedrijven en organisaties van technische aard.

Vrijdag was het eerste pilotproject voor leerlingen van groep 8 van IKC Op d’n Esch uit Eibergen. In het kader van Wereldwaterdag, dat ieder jaar op 22 maart gepland staat, kregen zij als opdracht het pakket ‘Weet van water’. Het tweede pilotproject is voor leerlingen uit Haaksbergen. Zij krijgen een pakket rondom het thema energie. Na beide pilotprojecten wordt geëvalueerd en bekeken in hoeverre het ook naar andere scholen uitgebreid kan worden.

Het buitenonderwijs van ‘Weet van water’ voltrok zich bij de Berkel in Eibergen, met medewerking van het Waterschap Rijn en IJssel WRIJ). WRIJ medewerkers Ilse Meeuwse en Mark Ketelaar gaven de leerlingen een kijkje in waterbeheer door testjes met hen te doen, gericht op de kwaliteit van het water, helderheid, zuurstofgehalte en zuurgraad. Locatiecoördinator IKC Op d’n Esch en lid werkgroep Technobox Kjell Vogel keek toe en was zichtbaar verheugd met het ‘praktijkonderwijs’. “Het project met de Technobox is een welkome, meer fysieke afwisseling voor het ‘platte onderwijs’ in de klas. In de praktijk bezig zijn, stimuleert de leerlingen en nodigt ook uit om de blik te verruimen naar bestaande beroepen.”

Leerlingen van groep 8 van IKC Op d’n Esch aan het werk met testjes voor de waterkwaliteit met behulp van een secchi-schijf (helderheid). Foto: Rob Weeber

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant