Afbeelding

Doeslief

Politiek Groenlo Lichtenvoorde

Ik wil dit (bijna) wekelijkse podium eens gebruiken voor wat gratis advies op het gebied van communiceren op sociale media. Toegespitst op politici op Twitter, maar wellicht is er voor iedereen iets uit te halen, ook voor bijvoorbeeld horecabazen op Facebook of beïnvloeders op Instagram.

Doe-niets:
1. Anderen bekritiseren om iets anders dan de inhoud. Bijvoorbeeld op info in hun bio en dan zeggen: ‘O, een tandartsassistente is nu opeens stikstofspecialist.’
2. Anderen wijzen op een (taal)foutje en dat generaliseren. Zeker niet als je zelf bijvoorbeeld nogal eens d’s en t’s foutief gebruikt, en koppelstreepjes gebruikt waar een apostrof zou moeten staan, zoals PvdA-er schrijven waar PvdA’er moet staan. Een koppelstreepje alleen gebruiken in een samenstelling van twee op zich zelfstandige namen of woorden, bijvoorbeeld BBB-politicus.
3. Selectief aanhalen van informatie om anekdotisch je punt te maken. Ook hier weer: en zeker niet als je anderen (deels terecht) ervan beschuldigt (met een t!) dat te doen.
4. Het gebruiken van emoji’s als je boven de 18 bent.

Doe-wels:
1. Inhoudelijk reageren met onderbouwing. Het hoeft geen essay te worden, maar zelfs in een tweet kun je heel wat kwijt, als je tenminste geen ruimte verspilt aan persoonlijke aanvallen en andere onnodige, averechtse zuurpruimerij.
2. Vertellen hoe het wel moet in plaats van hoe het niet moet.
3. Onderscheid maken tussen je persoonlijke account en je partijaccount.

Nou, doe er je voordeel mee en geef eens sec aandacht aan je eigen standpunten.
Of niet en ga door met hoe je nu bezig bent in de sociale media-etalage. Leid met elke post de aandacht verder af van je ideeën. Jaag ook mensen die het inhoudelijk met je eens zijn weg met je toon. En leg voor mensen die het inhoudelijk niet met je eens zijn (en dan bedoel ik niet de schelders/schreeuwers) niet één maar tien inkoppertjes klaar.

Tot zover dit misschien best wel pretentieuze advies van mijn Onafhankelijk Adviesbureau Zand. Zoals de moskee-conciërge altijd zegt: Wie de schoen past, trekke hem aan.
Een mogelijke reactie is: ‘Ach, een columnistje van het plaatselijke sufferdje is opeens communicatiespecialist.’ Maar ik wacht af.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant